fredag 4 december 2015

svärmors enkla pepparkakor

Häromdagen bakade vi pepparkakor med barnen. Vi brukar alltid göra det på självständighetsdagen, men i år råkar ju den infalla på en söndag. Barnen hade redan hunnit tjata om det en tid, så det var väl dags.
Jag gör alltid samma pepparkaksdeg. Receptet har jag fått av svärmor. Dessa pepparkakor är de allra godaste tycker jag, inga andra jag testat har kunnat mäta sig med dessa. Ska barnen baka är det här den ultimata degen av flera orsaker. För det första ska den bakas ut med detsamma. Den ska alltså inte stå över natten. Då förstås ni ju att det leder till att den är lätt att kavla ut, den är så mjuk. Dessutom fastnar degen inte. 





enkla pepparkakor

14dl mjöl
450g smör
6dl socker
3msk sirap
2 ägg
4tsk soda
4tsk kardemumma
5tsk kanel

Jag har ingen beskrivning av arbetsmomentet. Men jag brukar göra som man vanligtvis gör småbröd. Alltså börjar med att vispa rumsvarmt smör och socker och sen bara blandar med resten av ingredienserna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar